Ferske tall viser:

Tapt tid, tapt verdi

Nye undersøkelser viser at det er store utfordringer knyttet til overtid og effektivitet, samt risiko knyttet til ineffektive systemer.

Les om:

  • 1 av 2 må jobbe overtid – hver uke
  • 60 % mener dagens forretningssystem kan utgjøre en risiko for virksomheten.
  • 60 % opplever arbeidsbelastningen høy eller svært høy på jobben.
  • 36 % bruker 6 timer i uka eller mer på manuelle, gjentakende oppgaver

1
Manuelle oppgaver stjeler verdiskaping

Når økonomiavdelingen bruker tid på repeterende oppgaver, går det på bekostning av utvikling og strategi.

60
Prosent

Opplever høy eller svært høy arbeidsbelastning.

49
Prosent

Jobber overtid hver uke.

36
Prosent

Bruker over seks timer i uka på manuelle oppgaver.

2
Lite tid til det som faktisk betyr noe

Norske ledere har ambisjoner, men ikke kapasitet.

43
Prosent

Av daglige ledere har kun tid til forretningsutvikling noen ganger i kvartalet – eller sjeldnere.

40
Prosent

Nevner økt funksjonalitet, Integrasjon eller effektivitet som de viktigste årsakene til å bytte forretningssystem.

25
Prosent

Sier de ofte er stresset på grunn av jobben.

3
Systemene henger etter

Bak tidsklemma ligger det ofte et forretningssystem som ikke gjør jobben sin.

60
Prosent

Mener dagens system utgjør en risiko for virksomheten.

33
Prosent

Peker på økte kostnader fra ineffektive prosesser.

33
Prosent

Mener det gir mest verdi å automatisering av rapportgenerering og fakturering.

1.4.2025
Visma Net
ERP

Innsiktsrapport: Utfordringer og løsninger for Norske bedriftsledere

Vi har sammen med Kantar kartlagt arbeidsbelastning og tilfredshet med forretningssystemer hos ledere og økonomiansvarlige i norske bedrifter.

Når overtiden tar over

Rapporten viser at norske ledere er lei av tidstyver som fakturering og rapportering – og at utdaterte systemer holder dem tilbake. Mange opplever at ineffektive prosesser øker kostnadene og gjør det vanskelig å ta raske, gode beslutninger.

Rapporten viser at mange ønsker å redusere manuelle, gjentakende oppgaver og opplever ineffektive systemer som kostnadsdrivende og hemmende for rask beslutningstaking.

  • Høy arbeidsbelastning og overtid
  • Behov for systemendring
  • Mange tidskrevende manuelle oppgaver
  • Økt automatisering er nyttig
  • Ineffektive systemer øker kostnader

Last ned rapporten for å sammenligne din bedrift med andre.

Takk for din interesse!
Guiden vil bli sendt til din e-post!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!